субота, 3 вересня 2011 р.

Як вибрати велосипед

Який би не був обраний тип велосипеда, важливо знати й ураховувати при покупці всі його ходові характеристики. Адже це гарантія не тільки того, що правильний вибір велосипеда забезпечить Вам комфортну їзду, а ще й надійність усіх його вузлів.

Рама велосипеда
Розмір рами велосипеда вибрати краще по рості так, щоб, висота самої рами сантиметрів на 10 була нижче Вашого пояса. Також рама повинна дозволяти вільно діставати до керма також напівзігнутими руками, щоб вони не утомлювалися від перенапруги при їзді.

Розмір рами велосипеда вибирайте по своєму рості Матеріали для виготовлення рами велосипеда вибрати можна як найдешевшу сталеву, так і дорогу з титану або карбону. Усі вони відрізняються не тільки за ціною, а й по вазі.

У найпростіших дешевих моделях використовують сталеві рами (Hi-Ten). Вони достатні міцні, підходять для повсякденної їзди, але при цьому їх вага значна – до 16 кг.
Далі йдуть велосипеди з рамою із хроммолибденовой стали (Cro-mol). Цей сплав також щодо недорогої у виробництві. Але все-таки вибрати велосипед краще вже хоча б тому, що із хроммолибденовой рамою вони важать менше, чим сталеві «побратими». Але рами, виготовлені повністю із хроммолибденовой стали, практично не проводяться.

Найчастіше тільки одна або три труби рами зроблені із цього сплаву, а інші зі сталі.
Рами з алюмінію (Alu) найпоширеніші за рахунок кращого співвідношення міцність/вага. Цей легкий матеріал дозволяє зробити раму для велосипеда з більшим діаметром труб і збільшити товщину стінок. Але вартість цього металу обумовлює застосування алюмінієвих рам тільки для велосипедів, вибрати які можна тільки в класі вище за середнє. Використовується алюміній, звичайно, не в чистому виді, а в сплаві з іншими металами. Найпоширеніша рама з маркуванням 7005, але чим менше ця цифра, тем краще. Для просунутих краще вибрати велосипед із числом на рамі 6061.

Велосипедів з титановою рамою (Ti) не так багато. Вони мають гарні характеристики по міцності, але й вартість не завжди виправдана. І у вазі титанові рами також програють, тому перш, ніж вибрати такий велосипед, добре подумайте.

Магній (Mg) – ще один метал, використовуваний для виробництва рам велосипедів. Він легкий, міцний, але все-таки доріг. Оптимально вибрати велосипед з магнієвою рамою тільки для професіоналів.

При виробництві велосипедів стали використовувати й композитні матеріали (карбон, кевлар). Велосипеди з рамою з композитних матеріалів надзвичайно легкі, але чутливі до різного роду фізичним впливам.
На якість рами впливає й технології, застосовувані у виробництві. Наприклад, баттинг – процес, у результаті якого одержують труби з різною товщиною стінок. Це дає можливість раціонально використовувати сировини, роблячи більшу товщину в місцях, де передбачається більш високе навантаження. За рахунок цього також домагаються зменшення ваги самої рами.

Сідло велосипеда
Вузькі велосипедні сідла призначають для гонок Вибрати велосипед зі зручним сідлом важливо, але не завжди реально в стандартній комплектації. На дешевих моделях великого комфорту очікувати не доводиться, але сідло завжди можна замінити на більш підходяще. У гарному магазині ви відразу зможете це зробити, доплативши потрібну суму.

Вузькі тверді сідла призначають для гонок, а довгі й широкі більше підходять для прогулянкової їзди. Для жінок краще вибрати велосипед із сідлом більш широким у задній частині.

З матеріалом сідла всі просто. На дешевих моделях ставиться сідло зі спіненого полімеру, обтягнутого кожзаменителем. На прогулянкові й більш дорогих велосипедах вибрати вже можна й моделі із пружинами під сидінням, а саме сідло робиться з гелевыми вставками для максимального комфорту при їзді.

Будь-яке сідло можна відрегулювати по висоті, нахилі, а деякі навіть можна змістити вперед або назад. Це просто необхідно, щоб вибрати на велосипеді зручне для себе положення. Звичайно радиться вибирати таке положення сідла на велосипеді, щоб діставати до педалі в самім нижньому її положенні рівною повністю витягнутою ногою. Т.е. стояти на педалі треба повною стопою, а не дотягуватися носком. В іншому, усе залежить від ваших особистих відчуттів комфорту.

Велосипедні колеса
Велосипеди з колесами великого діаметра дозволяють долати відстані з меншими зусиллями Не останнє місце займають і колеса, тому перш, ніж вибрати велосипед, ви повинні більше знати про них. І отут важливий і їх розмір, і обода, і шини, і навіть кількість спиць.

Колеса великого діаметра дозволяють долати далекі відстані з меншими зусиллями. На шосейних і дорожні (міських) велосипедах установлюються колеса з діаметром 28 дюймів, для гірських характерний діаметр в 26 дюймів.

Краще вибрати велосипед, на якім коштує алюмінієвий обід – він і легше, і міцніше сталевого, і більш стійкий до корозії. Спиці також виготовляють із алюмінієвих сплавів і стандартно їх 32. Вони надають колесу додаткову міцність і пружність.

Для гірських велосипедів краще вибрати обода з 36 спицями – вони витримують більше навантаження. Такий варіант також гарний для людей з більшою вагою. Також має значення й переплетення спиць: чим більше перетинання спиць один з одним, тем міцніше колесо. На спортивних велосипедах можна зустріти обода й спиці, виконані з карбону. У такому випадку спиці виготовляються у формі трипроменевої зірки.

Від ширини шини й малюнка протектора буде залежати те, як поведеться обраний велосипед на різних дорогах. Для гірського велосипеда, на якім ви більшу частину будете проводити в їзді по пересіченій місцевості краще вибрати широкі колеса із грунтозацепами. Тоді навіть їзда по піскові, бруді або мокрій траві не буде для вас проблемою. Але на трасі велосипеди з такими шинами поводяться гірше – шумлять і швидкість розвивається не так швидко.

Для гарних доріг і швидкісної їзди краще вибрати велосипед із гладкими вузькими шинами (сликами).Також зараз уже є компромісний варіант – полуслики – із гладкою поверхнею в середній частині шини й грунтозацепами з боків. Для більшості велосипедистів-аматорів оптимальним варіантом буде вибрати велосипед саме з такими шинами. Це дозволяє однаково комфортно почувати себе й на дорозі, і при їзді по пересіченій місцевості. Єдина тонкість при використанні полусликов виявляється на різких поворотах. При нахилі основна площа контакту колеса з дорогою припадає на грунтозацепы, що приводить до зменшення коефіцієнта зчеплення – а це ризик падіння. Тому що навантаження на заднє й переднє колесо відрізняється, то іноді краще вибрати для велосипеда комбінацію з різних шин.

Амортизатори
Краще вибрати велосипед тільки з амортизаційною вилкою Дорожні (міські) велосипеди не обладнаються амортизаторами. Їх установлюють для погашення вібрацій, і тому їх можна зустріти тільки на гірських велосипедах.

Серед широкого модельного ряду краще вибрати велосипед тільки з амортизаційною вилкою. Такий вид велосипедів зветься «хардтейл». Качана звичайно являє собою конструкцію із широких труб («штанів»), у яких перебуває амортизатор, і більш вузьких вхідних у них труб («ніг»). Кермову трубу й ноги з'єднує корона вилки. А для додання міцності штани між собою з'єднуються додатковим елементом – «горилою». У моделях велосипедів, де амортизатори на передній вилці мають великий хід, установлюється вилка із двома коронами. Кріплення для гальм (звичайних і дискових) стандартно перебувають на «штанах» вилки.

Можна вибрати велосипед з переднім і заднім амортизатором, які називаються «двухподвесы». Для підвіски (заднього амортизатора) використовуються всі ті ж механізми амортизації, що й на амортизаційній вилці. Але такий варіант потрібний тільки якщо Ви прагнете вибрати велосипед для екстремальної їзди. В іншому, задній амортизатор буде тільки заважати, та й заплатите ви за нього чималу суму. При розгоні частина Ваших зусиль буде передаватися на задній амортизатор, що не дозволить швидко набирати швидкість. Для гасіння вібрацій від заднього колеса найчастіше достатньо гарних пружин на сідлі.

Типи використовуваних амортизаторів сильно відрізняються по своїх характеристиках, тому якої вибрати велосипед не в останню чергу залежить і від них. Пружинні амортизатори найпростіші й дешеві, але при цьому недовговічні, оскільки пружини згодом втрачають свої амортизаційні властивості. Для більш м'якої роботи в пружинні амортизатори можуть установлюватися демпфери (елементи для поглинання резонансних коливань) з полімерних матеріалів. Але така система також не ідеальна, оскільки полімери втрачають свої властивості при низьких температурах. Також у ролі амортизатора й демпфера може використовуватися повітря. Він накачується у вилку насосом, така конструкція найлегша, але саме повітря при більших навантаженнях може пропускатися.

Кращими вважаються масляні амортизатори: демпфер являють собою картриджі, заповнені маслом, а амортизатори можуть бути як повітряними, так і пружинними. Масляно-пружинні (або масляно-повітряні) амортизатори самі довговічні, стійкі до більших навантажень і перепадам температур. Але коштують вони відповідно від 150 у.е., але якщо Ви можете собі дозволити купити такий велосипед, вибрати краще саме цей тип амортизаторів.

На гарних амортизаторах можна вибрати для велосипеда твердість, плавність стиску/повернення амортизатора, довжину ходу, а також при бажанні повністю блокувати.

Перемикачі швидкостей
Перемикачі швидкостей для велосипеда від Shimano (угорі) і SRAM (унизу) Перемикачі швидкостей традиційно встановлюються на кермі. Для вашого велосипеда вибрати принцип роботи ручок перемикання швидкостей (їх ще називають манетками) краще, знаючи їх пристрій і принципові відмінності.

Перша система – це поворотне кільце, яке нагадує ручку газу на мотоциклах: обертання вперед перемикає на вищу передачу, назад – на нижчу. Цей тип ручок проводиться фірмою SRAM і одержав назву «Грипшифт» (Grip Shift).

На другому типі «Рэпидфайер» (Rapid Fire) виробництва фірми Shimano перемикання здійснюється за допомогою двох важільців.

Обоє перемикача зручні й мають візуальні показники швидкостей. З яким перемикачем вибрати велосипед залежить від Ваших відчуттів комфорту. Тому якщо магазин надає таку можливість, то спробуйте прокотитися на велосипедах з різними типами перемикачів.

Гальма велосипеда
Дискові гальма: колодки затискають не обід колеса велосипеда, а диск, який перебуває на осі Для дорожніх (міських) велосипедів характерні ножні гальма. Їхнім цілком достатньо для звичайних умов їзди, єдиний випадок, що викликає незручності – це момент, коли педалі перебувають у не дуже зручнім положенні для гальмування. Тому іноді краще вибрати велосипед з ручними гальмами.

Ручні гальма в будь-який момент можна нажати, а ефективність гальмування залежить від їхнього типу й погодних умов. Передача зусилля на гальмові колодки відбувається за допомогою системи тросиків або гідравліки. Перевага гідравлічних гальм у більшій чутливості й переданім зусиллі на колодки. Тросики ж при частім використанні й більших навантаженнях згодом розтягуються. В іншому принцип дії на колодки однаковий.

Вибрати для велосипеда гальма, також означає вибрати, яким образом буде передаватися зусилля на колодки – за допомогою центральної або прямої тяги (V-brake). Головний плюс прямої тяги в безпосередній передачі зусилля, що робить таку систему більш ефективної. При центральній системі гальмування частина зусилля губиться за рахунок застосування додаткових важелів. У кожному разі гальмування відбувається за рахунок притискання колодок до обода. У такої системи є й свої мінуси: при дощовій погоді колодки й обід мокрі, тому ефективність гальм помітно знижується за рахунок проковзування. А якщо під колодки вдобавок заб'ється бруд, те навіть їзда на велосипеді буде утруднена.

У такому випадку єдиний вихід – вибрати велосипед з дисковими гальмами. Їхня вартість вище, але ефективність не залежить від погодних умов. Основна відмінність таких гальм у тому, що колодки затискають не обід колеса, а диск, який перебуває на осі.

Таким чином, для частої їзди з більшими навантаженнями раджу вибрати велосипед з дисковими гідравлічними гальмами. Природно, якщо у вас є така можливості, оскільки вартість таких гальм не маленька. І на велосипедах дешевше, чим 600 у.е. їхнім не встановлюють.

Який вибрати велосипед, звичайно ж, залежить і від торговельної марки. Від положення й часу знаходження бренда на ринку буде змінюватися ціна на обрану модель велосипеда. Головний критерій, щоб на всіх вузлах була позначена фірма-виробник, а не було так званого «Noname». Найвідоміші виробники, що випускають якісну продукцію – це «Shimano» і «SRAM». Не женетеся за дешевим велосипедом, вибрати краще якісну модель, щоб у наслідку уникнути неприємних сюрпризів. Тому краще або почекати й назбирати на обраний велосипед, або купити модель попроще, але прослужить Вам вона не менш довго. Інакше Ви самі собі «вставите ціпки в колеса».

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.